søndag 28. oktober 2012

Årets mest sjarmerende julegave?

Siden julen nærmer seg med stormskritt har jeg begynt å tenke på julegavene.
I år skal jeg prøve noen hjemmelagde julegaver og i den forbindelse må det prøves og feiles. 

Cookie in a Jar hørtes spennende ut så da var det bare å finne fram oppskrift på cookies, et glass og la det stå til. Jeg kjøpte dette glasset ferdig med bånd og hjerte på Jernia, og det rommer ca 1 liter. Kortet med oppskriften laget jeg i full fart selv med de få tingene jeg hadde tilgjengelig. 


Havrecookies med kanel og sjokolade

100 gram hvetemel
0,5 teskje natron
0,5 teskje kanel
0,25 teskje salt
1 teskje vaniljesukker 
50 gram brunt sukker
70 gram hvitt sukker
150 gram hakket sjokolade
50 - 60 nøtter (jeg brukte hasselnøtter, men bruk det du liker)
150 gram havregryn

Legg alt lag på lag i et rent glass med tett lokk. 
Det blir finest når ingrediensene ikke blander seg, men at du ser lagene. 



På kortet skriver du hva glasset inneholder i tillegg til at man må tilsette

115 gram smør - romtemperert
1 egg

Pisk egg og smør godt sammen og bland i det tørre fra glasset. 
Sett ovnen på 190 grader. 
Sett klikker med "deig" på bakeplate. Ca 1 spiseskje per kjeks. Trykk den litt ned. 
Stekes i 8 - 10 minutter. 


Koselig venninnegave eller gaven til den som har alt. 




2 kommentarer:

  1. den var jammen meg ikke dum:-)
    så trist den forrige bloggen ble ødelagt,men dine "gamle"lesete finnr deg nok fort nå:-):-)
    ha en fiin søndag:-)

    SvarSlett
  2. Genial idé :) Trenger desperat idéer til julegaver, så supert :)
    Ha en fortsatt super søndag :)
    http://pavidda.blogspot.no/

    SvarSlett